TR Muntii Rodnei >>> 23.08.2004 - 27.08.2004

Si pentru ca in ultima saptamana din concediu am facut o tura in muntii Rodnei ... am zis ca e bine sa scriu si eu un RT.

Deci ... Plecat-am noua din Vaslui , si cu sergentul zece... Asa zice o veche poezie. Am fi vrut noi sa fim 10 in grup dar pana la urma nu am plecat decat doi : eu (Marius) si colegul meu de job Cristi. De la inceput nu am crezut ca vom fi mai multi cu toata "reclama" facuta atat pe internet (pe alipnet.org cat si local) cat si in randul cunoscutilor si iubitorilor de munte. Cu doua zile inainte de data plecarii eram 4 persoane : eu , Cristi si inca doua fete, dar .. din "X" motive una dintre fete nu a mai putut veni.... iar cealalta a renuntat si ea.
      De la inceput vremea nu prea a tinut cu noi. Cu o saptamana inaintea datei stabilite (23 august 2004) am inceput sa tot adun informatii legate de starea vremii si in special sa urmaresc site-ul   www.euronews.net   la rubrica meteo. Eu consider ca acest site da f. multe informatii si sunt cele mai aproape de relitate. Il recomand tuturor iar cei ce pot citi si interpreta imaginile de pe satelit .... au un atu in plus.
      Asadar ... cu doua zile inaite de plecare am vazut ca vremea se inrautateste si vine un front de ploaie spre Romania si in special asupra zonei unde voiam sa ajungem. Cei de la rubrica meteo (de la mai toate posturile de TV din tara) au anuntat si ei o stricare a vremii dar cu o zi decalata :)) . Oricum .. aici in Vaslui vremea a incepus sa se strice incepand cu seara de duminica si toata noaptea a plouat, astfel incat dimineatza (cand trebuia sa plecam) eram pe punctul de a renuntza. Luni, 23 august, de cand m-am trezit m-am si conectat pe internet sa privesc imaginea de pe satelit si .... vazand ca urmeaza o pauza de aprox. 3 zile am decis sa plecam indiferent de ce se intampla. Evident ca daca la destinatie ( Gura Lalei - de unde am inceput traseul) vremea nu ne permitea ... renuntam. In graba il sun pe colegul meu si in momente de cumpana decidem amundoi sa plecam. Ne intalnim in gara, urcam in tren si .... pe drum speram ca vremea sa tina cu noi. Pana aproape de Suceava am avut parte numai de ploaie si vreme inchisa. Pe la Suceava am intrezarit "pete" de cer senin .. si .... au crescut sperantele de vreme buna cu toate ca stiam ca va mai urma o perioada ploioasa.
      Ajungem in Vatra Dornei. Aici vreme faina dar din pacate legatura cu orasul Borsa e foarte proasta; adica am pierdut de multa vreme autobuzul . In final ne hotaram sa plecam spre iesirea din oras pt a "agatza" o masina la ocazie. Nu prea avem noroc. Un om de bine ne ia pana la Iacobeni si de aici ... asteptam alte masini spre Borsa. La intersectie asteptam mult.. chiar f mult si ne decidem (fiind si spre seara) sa mergem pe jos in speranta ca ne ia vre-o masina sau .. daca nu, sa gasim un loc bun de pus cortul. Avem si un pic de noroc si un patron de la o benzinarie/restaurant (ANDO) [chiar daca-i fac reclama, se merita] ne-a luat pana aproape de Carlibaba. Fiind aproape seara, la intrarea in satul Valea Stanei (sper sa nu gresesc caci nu am notat pe nimic, tot ceea ce scriu acum o fac din amintiri :)))    ) gasim un loc f bun de pus cortul pe malul Bistritei si asa se incheie prima zi .
      A doua zi ... nu se anuntza prea incurajatoare caci nori deshi stau f aproape de noi. Plecam pe jos spre Carlibaba si la iesirea din satul Valea Stanei ne ia un camion de transportat lemne pana aproape de centrul comunei Carlibaba. Aici vreau sa remarc frumusetea comunei Carlibaba cat si intinderea ei. Ne continuam traseul pe jos din centrul comunei pana aproape de iesirea din localitate cand un localnic cu o carutza ne ia in vehiculul lui. Ne bucuram ca scapam de mers pe jos si totodata aflam multe lucruri interesante. Cel mai mult ne bucura faptul ca localnicul respectiv mergea pana aprpoape de gura Lalei (1 Km). In final ajungem la Gura Lalei si bucurosi parasim asfaltul; incepe adevarata calatorie - cum ne-am propus. Vale superba, drum forestier foarte bun..... De la inceput am ales aceasta vale cu toate ca aveam posibilitatea sa intram pe DN 17 D si sa urcam pe creasta muntelui Gaja, dar... nu mai beneficiam pe tot traseul ( pana la lacuri ) de apa; trebuia sa o caram cu noi. Spre seara ajungem la lacul Lala mare. Epuizati :)) lasam rucsacii langa Lala mare si urcam pana la Lala mica. Aici mai intalnim un grup de turisti, stam putin de vorba cu ei si ne intoarcem pentru amenajarea taberei de inoptare. Tot traseul am avut parte de o vreme superba si noaptea la fel, cu un cer plin de stele si constelatii. Undeva dupa miezul noptii a inceput sa bata vantul.
      Miercuri ( a treia zi ) dupa ce mancam ceva incepem urcushul. Primul obiectiv .. varful Ineu. Odihniti ajungem repede pe varf si dupa ce ne tragem sufletul incepem sa dam telefoane (pe toata valea lalei nu exista semnal) si sa-i salutam pe cei dragi. Eu (fiind si radioamator - yo8rku) imi scot si o statie portabila si incep sa fac cateva apeluri pe diferite repetoare (retranslatoare vocale). Mi se raspunde de catre diferite statii din Mures, si din alte parti, schimbam cateva controale si le descriu traseul urmat si cel ce-l avem in plan. Sunt un pic suparat ca repetorul din Ceahlau (la care am participat si eu la montarea lui in 1997) nu functioneaza. Conditiile meteo de pe munte fac multe probleme acestor repetoare (retranslatoare). Incerc (si reusesc) un schimb de controale cu echipa salvamont pe 161.000 MHz. Cred ca sunt baietii de pe Calimani caci eu nu stiu sa existe retea radio in Rodnei. Poate o fi dar eu nu stiu. Nu stau mult timp la discutii la statie si pastrez acumulatorii pentru situatii de urgentza (fie cu echipele de salvamont fie cu diferiti radioamatori). Ne luam rucsacii si continuam traseul pe creasta pana la urmatorul loc de campare - saua Gargalau. Parcurgem Coasta Neteda si varful Coasta Neteda, Varful Cisa, vf. Omului , Vf. Gargalau (cu o priveliste superba spre Iezerul Bistritei) si coboram spre saua Gargalau unde punem cortul. Aici mai intalnim grupuri de turisti straini. Avem parte de o vreme superba si .....
      Joi plecam mai departe. Parcurgem varful Galatu, saua Pusdrelor si varful Pusdrele si in coborare spre saua Tarnita Barsanului observam ca vine spre noi dinspre valea Aniesului Mare nori de ploaie isotiti de descarcari electrice. Parasim in graba saua si ne adapostim de vremea rea. Ploaia trecere repede. Acesta a fost primul avertisment de furtuna. Continuam traseul ocolind varful Negoiasa si ajungem in jurul orelor 16 in saua "Intre Izvoare" (unde ne-am si propus). Instalam cortul langa lacul "La Carti" si profitam de timp sa ne odihnim si sa ne pregatim pentru a doua zi. "Fuga" de ploaia de la amiaza m-a solicitat peste masura la genunchiul stang si acum imi dadea ceva dureri. Pana spre seara vremea a fost frumoasa , dar .... dupa ora 22 a inceput furtuna. Foarte repede au venit norii si au inceput sa se dezlantzuie asupra noastra. Ploaie puternica insotita de descarcari electrice. Si cum nu era de ajuns a inceput sa bata si vantul cu putere. Aveam impresia ca ne rupe cortul si ne zboara si pe noi. A urmat o perioda scurta de pauza (am crezut ca asta a fost totul) dar a inceput iar.Pe la ora unu noaptea s-a mai potolit ploaia si vantul dar ... a continuat pana spre dimineatza. La un moment dat o piesa de la cort a cedat si a trebuit sa ies in ploaie pentru a remedia problema aparuta. Afara .... situatie de groaza; ploua, batea vantul si lanterna care bate ca si un far de masina nu spargea norii in care eram decat pana la o distantza de aproximativ 10 m. Printre momente de somn....
      Ajungem si in dimineatza de vineri, cand ploaia s-a oprit. Vremea era f urata si stiind ca e al doilea front noros de ploaie decidem sa coboram de pe munte direct pe valea "Paraului Repede". Daca alegeam sa ne intoarcem spre refugiul Pusdrele aveam mai mult de mers si nu aveam sa stim cum va evolua vremea. Coboram partea de abrupt, ajungem la o stana, luam ceva informatii si plecam mai departe. Pe traseu facem un popas sa mancam ceva si in final ajungem in Borsa. Aflam ca aici toata noaptea a fost ploaie f puternica insotita de grindina. De fapt pe tot traseul pe drumul forestier am intalnit copaci doborati de furtuna si apele Paraului Repede iesise din matca si-si croise drum exact peste drumul forestier.
     Dupa vre-o 2 ore de stat prin Borsa ne deplasam spre Complexul Turistic cu posibilitatea de a inopta in complex pana a doua zi cand aveam autobuz spre Vatra Dornei sau sa gasim o masina la ocazie. Avem noroc si un o masina ne duce pana in Carlibaba unde prindem autobuzul spre Vatra Dornei si ajungem in oras pe la ora 19. De aici aflam ca avem un tren pana in Iasi ( cel direct Oradea-Galati era a doua zi pe la 13) si aveam legatura cu un alt tren pana in Vaslui. Stam in gara din Varta Dornei pana la 01.45 si suim in trenul ce ne duce spre casa.

C-am aceasta a fost tura noastra in Muntii Rodnei. Ne pare rau ca nu am apucat sa facem si ultima parte din traseu ce includea si vf. Pietrosul. Poate cu alta ocazie .... cu sigurantza vom incepe traseul din orasul Borsa. De fapt, pe toata perioada turei am fost singurii care am parcurs muntii de la lacul Lala spre vf. Pietrosul; toti ceilalti erau in contrasens cu noi.
     In final va multumesc ca at avut rabdare sa cititi acest TR (care este cam lungutz) si va doresc ture faine oriunde .