• 05 Nov 2019 /  radioamatorism /  20 views No Comments

        Disclaimer: prezentul articol nu este o noutate, nu s-a re/inventat roata si nici apa calda. Articolul este dedicat celor cu mai putine cunostinte decat expertii; celor lipsiti complet de bagajul minimum   in domeniul IT nu le ramane decat sa ceara ajutor celor mai experimentati sau sa foloseasca alte cai pentru a tine logul.

     

           Cine detine pachetul Ham Radio Deluxe, are posibilitatea de a tine logul in format electronic prin aplicatia HRD LogBook.

    Avantajele unui log electronic sunt mult mai numeroase fata de cel clasic, pe hartie. Electronic avem posibilitatea de a introduce legaturile automat din diferite programe de lucru, putem afisa instantaneu daca am avut sau nu vre-o legatura cu o anume statie, tara sau continent, in fine… este un pas spre progres.

    Un avantaj este faptul ca putem avea un singur log (adica o singura baza de date) si mai multe puncte de lucru. Nefiind pasionat de concursuri, nu am testat si nu am cunostintele despre cum se comporta subiectul, adica HRD-ul, in asa ceva, dar pentru lucrul obisnuit la statie, este un plus sa poti avea programul HRD LogBook pe mai multe calculatoare, si indiferent pe ce PC lucrezi… sa ai toate legaturile intr-un singur punct.

    Pentru a intelege mai bine, e cazul sa aduc aminte ca fiecare program de log, isi face un fisier in care sunt stocate toate legaturile introduse. Practic daca instalam aplicatia pe mai multe pc-uri, pe fiecare pc va fi o alta baza de  date, baza ce nu este “sincronizata” cu alta de pe alt pc.

    Solutia este ca baza de date sa fie comuna, pe un dispozitiv care sa fie in permanenta pornit si accesibil cand este nevoie. Pe plan local (intr-o retea LAN), treaba este mult mai usoara si mai rapida, chiar daca am folosi acelasi fisier (baza de date) care sa fie impartit de mai multe PC-uri (fiecare cu programul lui instalat).

    In concluzie, putem avea o baza de date comuna mai multor aplicatii (programe) de log, baza de date fiind stocata in reteaua interna sau intr-un datacenter (extern).

           De ce avem nevoie si cum incepem?

    Avem nevoie de un dispozitiv care sa tina baza de date. Acest dispozitiv poate fi un PC care va juca rol de “server”, sau chiar un server intr-un datacenter (pentru cine are acces, cunostinte, etc).  In retea interna (LAN/VPN), personal am “hacuit” si un banal router pe care l-am transformat intr-un micro server, pentru nevoi personale isi face datoria cu brio, chiar daca acum tin baza de date pe un hosting alaturi de site-ul propriu.

    Avand nodul comun, adica baza de date, nu ne mai ramane decat sa instalam programul de log pe pc-urile de pe care vom lucra.

            Pentru inceput, pe dispozitivul care va fi “server” va trebui sa instalam o baza de date, cel mai popular fiind mysql-ul. In functie de ce SO (sistem de operare) rulam pe host (server), va trebui instalat “serverul” mysql pe win, unix sau alte sisteme. Personal, pentru win folosesc MariaDB intrucat mi s-a parut mult mai “prietenos” in comparatie cu MySQL; sub mediu Unix prefer mysql-ul, HI. Dupa instalare si configurare, se pot crea bazele de date, tabele, useri, etc folosint interfata de comanda in linie. Daca host-ul mai ruleaza si un server web + php, putem accesa serverul sql si prin phpmyadmin.

    Pentru accesare si lucrul pe serverului mysql de pe un alt PC, putem sa instalam pe acel PC un mic progam, HeidiSQL, asta in special cand avem acces la un server mysql dar fara acces la httpd si php (serverul web si php).

           Cum legam serverul mysql cu HRD LogBook?

    Avem instalat si acces pe serverul mysql… indiferent ca acesta este local, pe un alt PC, sau extern… undeva prin lume.

    Atentie! daca avem deja legaturi introduse in log, este recomandat sa faceti un backup inainte!

    Pe PC-ul pe care am instalat suita HRD si implicit HRD LogBook, va trebui sa mai instalam un conector ODBC, care va lega baza de date externa de programul de log.

    Pentru inceput mergem la adresa https://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/ si de aici alegem ce pachet (“kit”) descarcam, in functie de sistemul de operare. Pentru win, instalam versiunea pe 32 bit;  dupa descarcare vom instala acest conector ODBC.

    Urmatorul pas este configurarea aplicatiei HRD LogBook pentru a se conecta (prin conectorul ODBC) la baza de date externa. Pentru aceasta vom urma pasii:

    1. In HRD LogBook vom apasa din tab-ul de sus pe “Logbook” > “Databases” > “Manager”. 
    2. O noua fereastra (“Logbook Databases) se va deschide.  In tab-ul de sus al acestei ferestre vom apasa pe “ODBC Administrator”. In cele mai multe cazuri, fereastra Logbook Databases e mai mica ca dimensiuni si butonul ODBC Administrator nu se vede, dar putem mari fereasta, daca tragem cu mouse-ul de unul din colturi. Mai departe, daca avem sistemul de operare pe 64 bit vom alege si conectorul pe ce “ramura” va merge. In continuare, in tab-ul User DNS, apasam pe butonul Add, iar din lista alegem MySQL ODBC Driver; pe urma apasam pe Finish.
    3. In fereastra deschisa  va trebui sa introducem cativa parametri pentru ca programul de log sa stie unde sa se conecteze la baza de date. Inainte de a completa in aceasta casuta, va trebui sa avem deja un username cu parola si o baza de date pe serverul mysql. Avand baza de date configurata pe server, in casuta deschisa se va completa:
      • Data Source Name (gen “MySQL_DB”)
      • un scurt description (gen “baza de date externa”) care nu este obligatoriu
      • vom lasa bifat pe TCP/IP si vom introduce adresa IP (sau hostname-ul) unde este serverul mysql. Daca serverul mysql este instalat local (adica pe acelasi pc pe care ruleaza si programul HRD LogBook, pentru ca exista si aceasta posibilitate), la IP se va trece 127.0.0.1. Daca serverul mysql ruleaza pe un host in reteaua interna (LAN), se va trece IP-ul intern, iar daca host-ul serverului este in exterior, se va trece IP-ul extern. Evident ca si aici trebuie avut grija sa fie facute toate configuratiile de network pentru ca serverul mysql sa fie “vizibil” din exterior. Casuta pentru port se va modifica numai daca serverul ruleaza pe alt port.
      • Casutele de user si password sunt obligatorii si se va trece userul si parola folosita pentru conectare la database.
      • In casuta “Database” se alege numele bazei de date (ce a fost anterior configurata pe serverul mysql) dupa ce dati clic pe acea sageata indreptata in jos; in felul acesta se si testeaza conexiunea intre progam si baza de date. Default sunt cateva baze de date, dar cel mai corect este sa creati o baza de date aparte pentru log (gen “log_yo8rku”) pentru a fi ordonati.
    4. In final apasati pe butonul “OK” si inca un “OK”.
    5. Dupa ce s-au inchis toate ferestrele deschise, pe tab-ul de sus, acum  apasam din nou pe “Logbook” > “Databases” > “Manager” , iar in casuta deschisa, vom apasa pe “Add” pentru a spune programului de log cu ce baza de date sa lucreze utilizatorul.
    6. In fereastra deschisa (dupa ce am apasat “Add”) scriem la Title numele bazei de date pe care o folosim, apoi o scurta descriere, si apasam pe “advanced option”.
    7. In optiunile avansate, ne uitam unde scrie “Or select” si de aici alegem baza de date vizibila prin conectorul ODBC. In acest fel ii spunem programului sa lucreze cu baza de date ce este conectata extern (de programul HRD LogBook).
    8. Urmatorul pas este apasarea pe “OK”.
    9. Optional, dupa inchiderea ferestrei popup, putem sa selectam baza de date creata automat la instalarea programului si sa o stergem.
    10. In final apasam din nou pe “OK” si configurarea a luat sfarsit.

    Ultimul pas, dupa ce am inchis toate ferestrele si configurarea a luat sfarsit, este sa afisam pe panoul de lucru cu ce baza de date vom lucra. Pentru aceasta, nu ne ramane decat sa mergem pe al doilea tab de sus si sa apasam pe butonul “Open”. Se va deschide o mica fereastra (Select Database), de unde alegem ce baza de date vom folosi pentru a introduce legaturile. Casuta se va inchide cu un OK si setarile au luat sfarsit. Daca nu mai avem alte baze de date atasate la HRD Logbook, se va deschide o fereastra de log goala. In final, acum putem sa importam un eventual backup, sau sa incepem sa bagam legaturi in log.

    La acest pas ar mai fi de spus ca daca avem mai multe indicative, de aici putem selecta “cu ce indicativ lucram”, astfel incat sa nu amestecam legaturile.

     

           Cand avem un alt pc in alta locatie sau un laptop pe care-l folosim in portabil, nu ne mai ramane decat sa instalam si pe acesta suita HRD si sa configuram HRD LogBook ca in exemplul de mai sus, in felul acesta ce legaturi vom introduce de pe un PC, se vor regasi si pe celalalt(e) PC(-uri).

    HRD LogBook are optiunea de a da un “refresh” automat la un interval de timp prestabilit si astfel lista din fata ochilor se actualizeaza permanent. Chestia asta este utila in special in concursuri sau in expeditii, dar in uz curent poate fi omisa. Pentru cine este interesat, se va merge in tab-ul de sus la “Tools” > “Configure” > “Sharing”, apoi va bifa casuta si va alege timpul de refresh. Un Ok si asta a fost tot;  acum daca lucreaza mai multi useri pe acceasi baza de date (pe acelasi indicativ) fiecare user va vedea si ce legaturi a introdus celalalt coleg. Trebuie mentionat ca optiunea va merge mai greoi cand se foloseste o baza de date externa (intr-un datacenter sau in afara retelei locale), deci nu puneti mari sperante daca folositi logul in vre-o competitie sau expeditie.

           Suplimentar… spuneam in punctul 6 din configurare ca dupa apasarea pe butonul “Add” ii spunem programului cu ce baza de date sa lucreze utilizatorul. Amintesc aici ca HRD LogBook poate tine mai multe loguri in paralel, fiecare log fiind atribuit unui indicativ anume. Din panoul principal se poate alege in ce log (indicativ) sa fie introduse legaturile facute. Practic daca sunt mai multi membri radioamatori care folosesc acelasi PC, fiecare poate avea logul lui separat de ceilalti, chiar daca se foloseste acelasi program de log. Si in acest caz se poate externaliza baza de date. Pentru ca HRD LogBook creaza o tabela unica in baza de date, desi teoretic intr-o baza de date se pot crea mai multe tabele (adica fiecare log/indicativ sa fie intr-o tabela separata), in realitate pentru fiecare indicativ va trebui creata o baza de date separata, ulterior la prima conectare, aplicatia de log creaza automat tabela.

          Pentru cine are mai multe cunostinte in domeniu, mai putem aminti ca o baza de date mysql externa (eventual pe un hosting web) poate fi folosita si la afisarea pe propriul website a legaturilor facute, totul in timp real; cum se inscrie in log o legatura noua, ea e “trimisa” imediat pe serverul mysql, iar de acolo… pagina web preia informatia si o afiseaza pe un site. Cum spuneam si mai sus, HRD LogBook e capabil sa lucreze si cu baze de date externe pe diferite pachete de webhosting, dar este necesar ca si firma care ofera hosting sa permita accesul din exterior, altfel… serviciul e null.

         In final va multumesc pentru atentie,

    73 to all!

    Posted by Marius @ 15:37

    Tags: , , , , , ,

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.


+ 1 = ten